همه ما میتوانیم اولین تلاشهایمان در زمینه تحقیق را به یاد بیاوریم. این فرآیندی پر از شگفتی و سردرگمی بود، زیرا ما از قلمرو امن مشکلات با راهحلهای شناخته شده به دنیای ناشناخته پرسیدن (و تلاش برای پاسخ دادن) به سؤالات کاملاً جدید قدم میگذاشتیم. این تجربه هم توانمندساز بود و هم تمام دانشی را که در طول تحصیل به دست آورده بودیم به ما نشان داد، و هم عمیقاً ما را فروتن کرد، زیرا ما برای به کارگیری این دانش به روشهای مختلف تلاش میکردیم.یکی از بزرگترین چالشهایی که محققان جدید با آن مواجه هستند، شکاف بین درک سطح کتاب درسی که در دورههای آموزشی خود کسب کردهاند و روشهایی است که این مباحث در تحقیقات پیشرفته در این حوزه دنبال میشوند. این شکاف بدون شک همیشه وجود داشته است، زیرا هیچ کتاب درسی نمیتواند کاملاً جامع یا همیشه بهروز باشد، اما ما این حس را داریم که این شکاف در سالهای اخیر در حال گسترش بوده است. این شکاف قطعاً در حوزههای بین رشتهای بزرگ است، جایی که دورههای سنتی یا حتی کل برنامههای تحصیلی، طیف وسیعی از موضوعات مورد نیاز برای تسلط بر آن حوزه را پوشش نمیدهند. اما به نظر میرسد که این شکاف در رشتههای سنتی نیز در حال گسترش است، زیرا فرهنگ «یا منتشر کن یا بمیر» که در دانشگاهها رواج یافته است، ترجیحاً به خروجی مقالات تحقیقاتی سطح بالا نسبت به کتابهای درسی کارشناسی پاداش میدهد.از جنبه آموزشی، میتوانیم ببینیم که این مشکل با تغییر فزاینده به سمت آموزش مبتنی بر تحقیق، مورد توجه قرار گرفته است، اما همچنین میتوانیم ببینیم که آموزش مبتنی بر تحقیق میتواند و باید توسط سبک متفاوتی از انتشار متناسب با این محققان نوظهور پشتیبانی شود. چه آنها که تازه کار تحقیقاتی خود را آغاز کردهاند و چه محققان باسابقهای که به حوزههای جدید روی آوردهاند، همه از یک مقدمه عملی و آموزشی در مورد موضوعات مهم برای تحقیقات پیشرفته بهرهمند خواهند شد. ما شاهد اشتیاق باورنکردنی برای این نوع مقالات در جامعه با آموزشها و راهنماهای کاربری بودهایم که در سالهای اخیر منتشر شدهاند.
این ما را تشویق کرده است که رسماً این نوع انتشار را با اصلاحیه جدیدی در اطلاعات نویسندگان در نه مجله ACS Au برجسته کنیم. در کوتاهمدت، ما نوع جدیدی از انتشارات، یعنی «آموزش» را ارائه میدهیم که امیدواریم به پر کردن این شکاف در ادبیات کمک کند. در درازمدت، ما مجموعهای از این آموزشها را تصور میکنیم که ممکن است راهی جدید برای بهروزرسانی مؤثر کتابهای درسی، هر فصل، فراهم کند.اگرچه شکل و تمرکز یک آموزش مؤثر میتواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، میتوانیم برخی از اصول راهنما را برای نویسندگانی که این تلاش را آغاز میکنند، پیشنهاد کنیم.
انتخاب یک موضوع
دامنه یک آموزش میتواند نسبتاً گسترده باشد، مثلاً یک حوزه نوظهور، یا کاملاً محدود باشد، مثلاً بر یک تکنیک خاص متمرکز باشد. یک اصل راهنما این است که این یک مقدمه آموزشی برای خواننده جدید در آن حوزه باشد و اطلاعاتی را ارائه دهد که نمیتوان آن را در یک کتاب درسی یا یک مقاله تحقیقاتی یافت.
مفهومی، نظری یا عملی
یک آموزش میتواند شامل هر یا تمام جنبههایی باشد که برای ورود خواننده جدید به این حوزه مفید هستند. در برخی موارد، این موارد میتوانند مفاهیم مهمی باشند که استخراج آنها از متون علمی دشوار است؛ در موارد دیگر، یک توصیف نظری؛ و در بسیاری از موارد، تمرکز بر اجرای عملی، جنبههای چگونگی یادگیری یک حوزه جدید. میتوانید از متن اصلی و اطلاعات تکمیلی برای آموزش خواننده در بهترین شیوههای چگونگی استفاده کنید.
دادهها و کد FAIR
در همه موارد، اکیداً توصیه میکنیم کد و دادهها را همراه با آموزش در دسترس قرار دهید تا خوانندگان بتوانند بلافاصله با مفهومی که یاد میگیرند، بازی کنند. ما امیدواریم که هم خوانندگان و هم نویسندگان ما با اشتیاق از این تغییر استقبال کنند. این به نویسندگان این فرصت را میدهد تا مقالهای را بنویسند که آرزو داشتند هنگام ورود به این حوزه به آنها داده میشد و مقالهای را که میتوانند و به اعضای گروه آینده تحویل خواهند داد و در تدریس خود از آن استفاده میکنند تا مقدمهای ملایمتر از دنیای تحقیقات خود ارائه دهند. برای خوانندگان ما، امیدواریم که این مقالات شکاف بین دانش موجود شما و تحقیقاتی که میخواهید انجام دهید را پر کند. بخشی از امتیاز یک مجله با دسترسی آزاد این است که میدانیم این مقالات میتوانند صرف نظر از شرایط خوانندگان به آنها برسند و امیدواریم که بتوانیم منبعی برای الهام بخشیدن به محققان در هر کجا که هستند، فراهم کنیم.
https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acsphyschemau.5c00019?ref=vi_au-tutorials
دیدگاهتان را بنویسید